Mrs. b & co

Uteliv: vecka 20

Såna här dagar gillar jag! Dagar när man känner att man på nåt sätt fått några timmar extra. Vi var ute i trädgården i förmiddags, men lagom till lunch kom det en regnskur. Jag var inställd på att regnet skulle fortsätta och att resten av dagen skulle tillbringas inne med diverse göromål. Men så sprack det upp lite igen. Och klockan var knappt två. Så det var bara iväg för att handla lite mer stenlim, och sen ut igen för ytterligare utearbete. Innan ösregnet bröt ut igen vid middagstid var alla stenar som vi hade hemma färdigmurade! Nu får vi bara fylla på med lite fler stenar innan vi kan färdigställa muren mot berget.

Förutom murarbete har jag funderat på lite planteringar. Det är så kul att besöka plantskolan! Och samtidigt lite deprimerande. Det finns mycket där jag vill ha. Men jag har ju liksom inte någon given plats ännu för de saker jag skulle vilja ha.

En av alla saker jag gillar är prydnadsgräs. Och mer specifikt, prydnadsgräs i kruka. De ska också helst vara planterade i stora betongkrukor. Det gröna mot det gråa tycker jag är snyggt. Några betongkrukor har jag ännu inte här hemma. Men ett par gräs har jag planterat. Gräset (brokbladigt tuvrör) i den större av krukorna hade jag i krukan redan förra året. Över vintern blev den nergrävd i marken invid berget. Så glad jag blev när den klarade sig! Så det var bara att gräva upp den igen och plantera tillbaka i krukan nu i vår. Det japanska gräset till den mindre krukan köpte jag häromdagen. Hoppas den blir fin när den växer till sig.



Förutom gräs åkte det med en kruka rosmarin. Nu är den pallkragen komplett. Gräslök, vitlök, oregano (som också överlevde från förra året), rosmarin och lavendel. Sköna dofter alltihop. Lavendeln i ena pallkragen ser ut att ha klarat sig ganska ok, medans partier i den andra planteringslådan ser ut att ha dött. Vi får se hur det ser ut när det växt upp lite mer. Kanske behöver något bytas ut.



Såhär års är vår japanska blodlönn (Acer Palmatum 'Bloodgood') som finast. När de röda bladen precis har spruckit upp och nästan lyser i rött. Men ärligt talat är vi sådär nöjda med blodlönnen. Jag tror att läget i vår stenplanteringslåda är alldeles för utsatt. Det blåser ju en del och på grund av det (i alla fall vad jag tror) brukar bladen inte se så fina ut på sommaren och hösten. För den planteringslådan tog vi professionell hjälp för att välja växter. Och eftersom vi berättade om att läget var blåsigt kan jag tycka att det inte var det bästa rådet vi fick, att plantera just en blodlönn alltså. Dessutom, nu när man blivit aningen mer varm i "trädgårdskläderna" kan jag också ångra blodlönnen av en annan orsak. Jag tycker det röda trädet är fint, men när jag tänker efter hade jag nog hellre haft ett träd som är grönt, och haft rött som höstfärg. Ja ja, man lever och lär. Så vi får se hur länge trädet står kvar i lådan.


Vi fick en vit stäppsalvia häromdagen (tack Farmor&Farfar!). Den passade fint i den finaste betongkrukan Kvadrat (Skulpturfabriken) som stod tom för tillfället. Ja just ja, jag hade visst en betongkruka här hemma!

 






Numera är helgerna även inbokade med fotbollträning varje lördag. Det övas också en del här hemma. Och det passar ju bra - vi har ju en del gräs att öva på. Än så länge i alla fall.




Är det vecka 21 redan, imorgon? Som ni märker är det inte livlig aktivitet här på bloggen. Men det är så det får förbli. Under veckodagarna brukar vardagen pocka på uppmärksamhet och efter en trött arbetsdag framför datorn känns det inte prioriterat att tillbringa ytterligare timmar framför datorn, även om det hade varit roligt.

Hoppas ni får en fin vecka!


Kommentarer
Postat av: Dessi - Home and desire

Härligt, somriga bilder! :)

2011-05-22 @ 22:27:03
URL: http://www.homeanddesire.blogspot.com
Postat av: Tidsmästarinnan

Fast jag tyckte det var jättesnyggt med blodlönnen och de fina bladen där under (är det alunrot tro?)



Ååååh, pallkragar... rosmarin! Jag har haft en stor i kruka hela vintern och nu lagom till sommaren tror jag den har stendött. Morr.

Det får bli en ny. Rosmarin måste jag bara ha.

Annars är det lite snåltider, man kan ju gå loss hur mycket som helst på handelsträdgården...

Jättekul att få kika hos dig!

Kram

Susanne

2011-05-22 @ 22:27:29
URL: http://tidsmastarinnan.blogspot.com
Postat av: Anonym

Åh, vilka härliga bilder! Jag tycker att blodlönnen ser fantastisk ut, du får hemskt gärna visa hela den lådan och beskriva vad som finns i den. Den ser superfin ut, vad jag kan se på fotot! :)

2011-05-22 @ 23:06:29
Postat av: Annixen.

Vilka fina bilder! Ernst odlingstickor är så himla fina.

2011-05-23 @ 19:18:42
URL: http://annixen.blogspot.com/
Postat av: Ebba

Åh, vilken trevlig blog! Att jag kommer följa din planering av trädgården! :) Det är så roligt att surfa runt och få lite nya idéer! :)

2011-05-23 @ 19:51:53
URL: http://photosofpaws.com
Postat av: oddbrownbird

Herreguuuud vilken trädgård ni har, jag blir helt galen av avund! Jag antar att du njuter varje dag du tittar ut.



Kram kram

2011-05-24 @ 20:48:53
URL: http://www.oddbrownbird.com
Postat av: yllet

Åh vad härligt! Och vad avunds jag är på din blodlönn! Vår gick av och dog i vintras! Och jag som har planterat in "röda klöver" under. Mkt besviken.

2011-05-25 @ 14:53:31
URL: http://ylletfilosoferar.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0