Mrs. b & co

Ambivalens

Idag har varit en såndär dag. När jag liksom inte vetat vilket ben jag ska stå på. Ambivalens är nog en av mina värsta fiender. Jag velar hit och dit, och ut och in, och vet inte vad jag ska företa mig. Vilket oftast resulterar i just ingenting. Jag har så många saker jag vill göra och så slutar dan med att inget av det roliga har blivit gjort. Eller i alla fall inte blivit gjort med nöje. Jag har blivit bättre på det, med tiden, att prioritera mellan saker, att bara välja nåt. Men det händer som sagt fortfarande att jag ibland faller i den fällan. Det händer oftast när jag liksom känner mig steget efter. Det började förmodligen med förra veckans jobbfokus som gjorde att jag "hamnade efter" med diverse saker här hemma. Saker som jag tänkt men som jag fortfarande inte hunnit med.

Vad  är det nu för jobbigt jag behövt prioritera mellan just idag? Tja, inget speciellt egentligen. Om jag ska påskpynta lite. Eller sitta i solstolen med en tidning. Eller virka lite. Eller blogga lite. Eller fortsätta med någon form av trädgårdsarbete. Roliga saker. Det ska väl inte vara så svårt att välja. Det är ju trots allt världsliga saker alltihop.

Jag började med att försöka påskpynta. Med tanken: "Ok, jag struntar i att jag inte hunnit fundera påsk, utan jag kör på devisen "man tager vad man haver"."  En dukning i någon form borde jag väl få till. Jomenvisst. Det började inte så bra då jag inte ens kom in i linneskåpet i klädkammaren pga allt bråte vi fyllt det med. Men jag hade trots allt lite tur - julduken låg kvar utanför, av just samma anledning. Då fick det helt enkelt bli densamma nu till påsk. Samtidigt upptäckte jag att "man tager vad man haver" inte riktigt funkar i alla lägen. En förutsättning för det är ju liksom att man har åtminstone något att välja på. Jag scannade alla skåp. Var t.o.m. inne i barnens rum, på jakt efter något "vårlikt". Jag hittade nada. Ja ja, vi köpte i alla fall lite påskliljor igår. Det är alltid nåt.

Och vad har jag då mer fått gjort idag? Medans maken först i ottan hämtat ett lass marksten, sedan tvättat båda bilarna, och till slut förberett middagen? Ja, då valde jag till slut att göra några ärenden. Jag som försöker undvika ärenden nuförtiden. Ärenden är inte alltid så nödvändiga som man ibland kan inbilla sig. Jag försöker tänka en extra gång innan jag åker iväg på ärenden. För ärenden tar oftast tid. Tid från något annat.

Dagens ärende var i huvudsak att införskaffa påskris. Vi brukar inte pynta särskilt mycket kring påsk, men just ris vill jag gärna ha. Och nu är det ju liksom kvart i påsk redan, så skulle vi ha något ris så var det dagen D idag för att fixa det. Jag försökte redan i förmiddags i handelsträdgården ett par minuter bort. Det fanns inget. Typiskt. Men lite penséer fick jag med mig ändå. Så jag fick åka en vända till, på eftermiddagen, in till lilla innerstaden. Där gick det bättre. Och så in i ett par inredningsaffärer jag inte besökt på länge. När man är sådär uppgiven i tanken så ligger det nära till hands med tröstshopping. Dagens tröstshopping bestod av ett rosa Matteus-fat. Jag motiverade det för mig själv med att vi nog behöver ett fat att lägga ägghalvorna på till påsklunchen. Den tröstshoppingen hade nog egentligen räckt. Men så gick jag in i en butik jag inte besökt tidigare. Och där stod de - alla fina Tine K krukorna på rad. Det var ju precis det jag tänkte mig med förmiddagens penséinköp - en tillhörande kruka att ställa på utebordet. Därmed var tröstinköp nummer 2 ett faktum.

Väl hemma bad jag maken fixa ett hål i krukan. Två minuter senare knackade han på fönstret och meddelade att krukan numera var i två delar. S-K-I-T också! Vilken tur att det var ett fönster emellan, för jag var ju som bekant inte på det bästa humöret så här långt. Nåväl, lite ytterligare borrning och en vända stenlim senare hade jag min kruka igen.

Och nu står den där på utebordet. Som en påminnelse om den usla dagen. Jag tänker som oftast att dagen blir lite som man gör den. Idag kan jag lätt konstatera att jag misslyckats.

Men vad sjutton. Imorgon är en annan dag. En ledig dag med förmodligen riktigt fint väder. Så nu får jag sluta vara patetisk. Och avsluta dagen med åtminstone lite värdighet. Och imorgon - då är det banne mig "Carpe Diem" som gäller.


Kommentarer
Postat av: Stina

Åh precis sådär känner jag också ibland! Skönt att läsa att jag inte är ensam. Precis som dig så har jag blivit bättre på att "ta tag i en grej och göra den" men ibland får jag en sådan där total genomklappning. Avskyr när det händer för det känns som ett sådant slöseri med tid. Sådana gånger är det skönt att "imorgon är en annan dag"... //Stina

2011-04-21 @ 21:04:57
URL: http://stilok.wordpress.com
Postat av: Jo

Isch, det verkar inte som en toppendag... :/

Hoppas att resten av din påskhelg blir bättre, det ska ju i alla fall vara fint väder i Götlaborg har jag förstått!

2011-04-21 @ 21:13:00
URL: http://frkp.blogspot.com
Postat av: Mia

Underbart skrivet:))) Önskar dig en glad påsk vännen!



Kram



psst tycker tine alls inköpen var helt omotiverade för fint som attans blev det;)



2011-04-21 @ 21:32:51
URL: http://mittvitahus.blogspot.com
Postat av: Postadress Torslanda

Imorgon är en annan dag och då håller vi tummarna för sol över Göteborg. Vilken butik hittade du de fina krukorna i?

2011-04-21 @ 21:36:40
URL: http://www.postadresstorslanda.blogspot.com
Postat av: Weronica - En mammas dag

Heja! Säger jag stillsamt. Känner igen mig. Ambivalensen. Velandet. Ofokus, som slutar med att det inte blir någonting vettigt. Hatta lite hit och dit. I dag har det ändå varit en trevlig dag. Hoppas att din blir fin i morgon!

2011-04-21 @ 21:40:39
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: camillasnyahem

Åh, jag känner så väl igen mig. Så. Mycket!



Jag vet inte vad man kan säga om det. Dagar som dessa kommer då och då, kanske borde man fundera på varför, men det är enkelt att strunta i det. Stackars din man, hihi. Han är nog tacksam över att glasrutan, och han, är hel. :)



Tack för tänkvärda ord & glad påsk! Kram!

2011-04-22 @ 07:27:44
URL: http://www.camillasnyahem.se
Postat av: Pernilla

Du, det finns dom som är ännu senare - vi ska precis just nu ge oss ut på påskrisjakt ;-). Bättre sent än aldrig - min ständiga devis. Glad påsk!

2011-04-22 @ 09:32:50
URL: http://lycklig.org
Postat av: Zandrah

Jag känner så väl igen mig! Jag trodde man skulle bli mindre velig allt eftersom åren går, men jag kan bara konstatera att det blir värre för min del. :-/

Verkligen synd med krukan som gick sönder! Jag har några krukor ute som det inte är hål i botten på, och i dom har jag istället lagt ett lager lecakulor för dräneringens skull. Funkar kanon!

2011-04-22 @ 15:00:57
URL: http://zazzansosorterade.blogspot.com
Postat av: Malin på ön

Vissa dagar i livet har jag mumlat "Det är en ny dag imorn" som ett mantra - funkar ibland ; ) Fin kruka o Glad Påsk - ny dag imorn....

Malin

2011-04-22 @ 23:16:58
URL: http://malinpaon.blogspot.com/
Postat av: A-K

Ibland är det verkligen som förgjort. En fortsatt Glad Påsk önskar jag dig och familjen ändå.

2011-04-23 @ 02:12:51
URL: http://nancyandi.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0