Mrs. b & co

Uteliv: vecka 18

Det har varit mycket uteliv, i alla fall i helgen när kanonvädret äntligen återvände. Jag önskar helgen hade fortsatt med ett par dagar till, men vem gör inte det.

Den här veckan har det inte hänt lika mycket som tidigare veckor med våra olika projekt. Det mest spännande den här veckan var nog den här lilla rackaren. Vi stod och pratade invid berget. Plötsligt såg jag något trilla ner, ett par meter bort, ifrån berget och rätt ner bland smultronplantorna. Efter lite försiktig undersökning slingrade sig den lilla kopparormen fram. Det var helgens happening, om du frågar barnen.




Förutom kopparormen (eller rättare sagt ödlan), så tittade även en liten bebisgroda fram.





Projektmässigt började vi (eller rättare sagt maken, jag har inte tagit ett spadtag i helgen...) gräva ut vid den kommande "grillplatsen". Inte för att färdigställa själva grillplatsen utan främst för att så småningom kunna bygga färdigt den tidigare påbörjade muren som ju är tänkt att vika in mot berget. Våra farhågor besannades ganska snabbt. Jord som grävs upp tenderar att bli många många skottkärrelass att flytta på. Det är dessutom inte "bara att gräva" här. Fuljorden här mot berget sitter ju, tja, som berget. Det krävs spett och/eller något form av bilningsverktyg för att lossa på jordmassorna. Maken använde sig av sin slagborr med en påmonterad "mejsel". Det gick trots allt ganska bra.

 

För min egen del jobbade jag med "visionerna". Med böcker, block och tumstock har jag bläddrat och skissat. Försökt att hitta en ände att börja i. När jag börjar tänka trädgård så vandrar mina tankar oftast hejvilt bland högt och lågt. Det är svårt att fokusera, svårt att hitta en början, svårt att formulera sig. Ena stunden känns det som att jag tar ett steg fram, bara för att i nästa känna två steg bakåt. Jag vill inte hamna i plottrigt och osammanhängande, och vill därför "täcka in" ett par områden samtidigt. Så vad har jag kommit fram till? Tja, inte jättemycket. Jag har ringat in att jag ska försöka fokusera på trädäcket och dess "väggar". Och samtidigt ha i åtanke den tänkta grillytan och muren där som ska färdigställas.

 

En konkret tanke som nu ska få mogna handlar om just grillytan. När jag tittar på fina trädgårdbilder så fastnar jag ofta för bilder där det finns någon form av pergola med. Det är något speciellt med en sådan inramning. Nu har jag inte funderat så jättemycket över pergolans vara eller inte vara i just vår trädgård. Men ett litet "tak", eller minipergola om man så vill, kanske skulle vara nåt vid grillplatsen. Då skulle grillplatsen ramas in, och i min, ännu otydliga, bild i huvudet skulle ett litet "tak" också göra sig fint mot bergsväggen. Jag tänker mig alltså en avlång variant med stolpar i hörnen, möjligen spaljeer åt sidorna, och någon form av spaljeer/plankor upptill. Och på ännu längre sikt skulle det kunna gå att montera på t.ex. en diskret plexiskiva för att få ett "riktigt" tak som skyddar. Men som sagt, dessa tankar är nya för idag så de får nog funderas på ett par varv till. Tankar och funderingar mottages gärna!
 


Kommentarer
Postat av: Malin på ön

Låter fint med pergola tankar, alltid skönt att äta i skugga hur gärna man än vill vara i solen, så ett tak på sikt tror jag är en fin idé. Kanske ett tygtak?

Malin

2011-05-08 @ 22:56:23
URL: http://malinpaon.blogspot.com/
Postat av: Caroline

Låter svettigt att få bort den stenhårda jorden, tur att ni tänkte på att ta maskiner till hjälp. Här där jag bor är det blålera som väger bly. Det är också en utmaning för musklerna! ;)



Låter riktigt snyggt och mysigt med någon pergola liknande sak! Det enda jag kan inflika är var grillröken tar vägen, tänkte så den inte "stannar under taket" OM den är placerad där OM ni lägger plexitak. :D Hursomhelst så kommer det nog bli kanonsnyggt om ni genomför projektet.



Åh vad jag gillar dina uteliv inlägg måste jag säga, fina bilder med! Ha en bra dag!

2011-05-09 @ 18:52:03
URL: http://uppsalamamman.blogspot.com
Postat av: InneoUte-Malin

Vilket jobb att slita med utgrävningen vid grillplatsen. Så smart att göra det ordentligt nu dock när ni "sätter trädgården" Tycker att det låter toppen med en pergola med tak. Så mysigt med pergolor. Vill också ha en! Får väl se när jag kan få maken att bygga en till mig. ;-)

2011-05-10 @ 09:13:46
URL: http://inneoute.blogg.se/
Postat av: House of Jammi - blogg och webshop

Så roligt med trädgårdsprojekt.

2011-05-13 @ 23:14:44
URL: http://houseofjammi.blogg.se/index.html
Postat av: FowZie - pojkfixerad Eskilstunabo





NU ÄR TVÅ TÄVLINGAR IGÅNGDRAGNA PÅ BLOGGEN! ursäktar om detta ogillas



* http://feliciaaulen.blogg.se/2011/may/tavling-phax-swimwear.html

- vinn en exklusiv bikini ur Kenzas val av bikinis



* http://feliciaaulen.blogg.se/2011/may/vinn-resa-till-gran-canaria.html

-tävling där man kan vinna en resa till Gran Canaria i 4 dagar.

2011-05-14 @ 12:56:09
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: Odd brown bird

Kopparormar ja, det har vi gott om här med. Igår hittade vi en halv bland hallonbuskarna =)



Ha en fin vecka!

2011-05-15 @ 15:16:54
URL: http://www.oddbrownbird.com
Postat av: Proforma - Irene

Lika bra att göra det ordentligt annars får man bara göra jobbet en gång till. En grillplats skulle jag definitivt satsa på, den har ni glädje av så länge det bara går. Tak över är bra när det regnar för man måste ju ha mat även då! :)



Själv går jag också i pergolatankar! Funderar hit och funderar dit på var jag kan ha en. Men jag tror inte du vill ha mina funderingar, de kommer du inte långt på i dagsläget! :)

2011-05-15 @ 21:53:04
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Proforma - Irene

Lika bra att göra det ordentligt annars får man bara göra jobbet en gång till. En grillplats skulle jag definitivt satsa på, den har ni glädje av så länge det bara går. Tak över är bra när det regnar för man måste ju ha mat även då! :)



Själv går jag också i pergolatankar! Funderar hit och funderar dit på var jag kan ha en. Men jag tror inte du vill ha mina funderingar, de kommer du inte långt på i dagsläget! :)

2011-05-15 @ 21:53:44
URL: http://proforma.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0