Mrs. b & co

Uteliv: vecka 11

Nu måste man väl ändå säga att utesäsongen officiellt är igång. Och i och med att tankarna skiftar mer och mer från inne till ute så tänkte jag mig en ny serie med inlägg med det som händer i just vår trädgård. En form av rapportering av vad som har hänt där ute den gångna veckan, så här års.

I vår trädgård brukar våren innebära grovarbete i alla dess former. Så har det varit de tidigare åren, och så lär det fortsätta ett antal år framåt. Vi har en hel del saker att färdigställa, såsom t.ex. markbeläggning på sina ställen. Det är lätt att stirra sig blind på allt som inte är färdigt, så det skadar inte att ibland påminna sig om allt det som man faktiskt lyckats åstadkomma. Och för min egen del görs det bäst genom att dokumentera det hela. Och det är alltså det jag ska försöka göra även här på bloggen. För trädgårdsinspiration med betoning på inspiration rekommenderar jag istället Weronicas nystartarde serie Trädgårdsmåndag. Den tänker i alla fall jag följa då jag är säker på att det kommer bjudas på mycket fint av olika slag.

Lördagen bjöd på finfint uteväder! Vi väntar på att tjälen ska gå ur marken. Otåliga på att komma igång, mest för att vi har en del tråkigt grovarbete framför oss som vi vill få avklarat snarast möjligast.

Maken tog sig an grävarbete. Mot ena grannen byggde vi i höstas en mur. Den sista raden stenar återstår att limma, så fort vädret bara tillåter. På vår tomtsida, uppe på muren ska vi plantera häck. Vi har beställt lite större avenboksplantor att plantera på denna 13m. långa sträcka. Plantorna kommer någon gång i april. Innan det har vi en del arbete att göra. Utrymmet bredvid muren måste grävas ut en lagom bit så att häckplantorna går att plantera bra. Sedan ska det fyllas med jord och närmast muren även med grus. Så helgens arbete har inneburit hårt grävande av de delar där tjälen hunnit släppa.




Jag själv gick runt och letade efter något lämpligt att ta tag i. Det blev lövplock. På vår tomt samlas det en del eklöv. Eklöv som liksom aldrig bryts ner. Jag fyllde en säck från ställen där löven samlats i högar, längs med altanen och runt diverse bråte som ligger här och där. Och jag plockade även bort "vintertäckningen"  från vår planteringslåda, dvs täckningen med alla löv vi la dit i höstas.


Sent i höstas planterade vi vårlökar i krukor. Vi är ju trädgårdsnoviser, så även en sådan till synes enkel sak är inte helt lätt - hur ska man göra egentligen för att allt ska gå bra.  Vi planterade som sagt i krukor, vattnade krukorna och ställde in i kallskjulet med lite isolering runt krukorna. Bland det vi planterade finns snödroppar, tulpaner, pärlhyacinter, och säkert något ytterligare som jag inte minns just nu. Jag hade trott att det skulle ha hänt något vid det här laget, att något litet hade börjat sticka upp. Men nej, det har hänt nada. Jag vet inte riktigt vad som har gått fel. Planterade vi för sent på hösten? Kan det ha varit för fuktigt i krukorna när vi ställde in dom? Inte en aning, som sagt. Men jag lyfte ut krukorna idag i alla fall. Vem vet, det kanske hjälper med lite frisk luft.



Jag planterade även i ett par mindre krukor som jag sedan hade tänkt att ta in i huset när det blommar. Dessa krukor ställde vi för några veckor sedan in i friggeboden som håller en temperatur kring 10 grader, för att liksom sätta lite fart. Men även här finns det noll tecken på liv. Men jag vattnade de torra krukorna idag. Vem vet, det kanske bara behövs lite vatten. Som sagt, novis var ordet.


Kommentarer
Postat av: Jo

Åh, vad avis jag blir på er som har trädgården utanför huset! Jag tror inte ens att isen har gått upp på andra sidan, så vi lär inte få se vår trädgård på kanske 3-4 veckor! Det kliar i fingrarna och jag är ju också en novis i trädgården, så jag vill se om något av det vi planterade förra året har tagit sig.



Planen nu är annars att så frön, bland annat frön från London. På så sätt får jag iaf LITE vår här hemma.



Jag ser fram emot dina trädgårdsinlägg och det är som du skriver ett bra sätt att se vad man faktiskt har gjort!

2011-03-20 @ 17:19:05
URL: http://frkp.blogspot.com
Postat av: Jenny

Vad ni är duktiga och fixar och donar med er tomt och möbler i huset!

Jag ser fram emot att få börja fixa mer utomhus men det dröjer nog litet än. En sak som är planerad att ta tag i så snart det går är bärbuskplantering.

Ha en fin vecka!

Kram Jenny

2011-03-20 @ 20:41:35
URL: http://www.fyraifamiljen.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0