Mrs. b & co

Uteliv: vecka 23

Veckorna och helgerna går i en rasande fart just nu. Det slog mig inte förrän nu ikväll att det är Pingst. Och Midsommarhelgen är i sikte, och därefter ett par dagar kvar till semester. Jösses som sagt vad tiden går fort!

Det blev fint till helgen trots dystra prognoser! Så vi har vår vana trogen njutit uteliv på hemmaplan. Jag har inte varit så flitig med kameran, så jag får sammanfatta kort vad vi sysslat med där ute.

Fredagkvällen ägnade vi åt häckplantering. Ja, jag vet, jag lovade ju tidigare att inte prata häck nåt mer, men det visade sig att ca 25 av våra nyplanterade barrotade ligusterplantor inte tog sig ordentligt. På plantskolan fick vi bekräftat att vi inte var ensamma - leverantören hade haft problem med sina plantor i år. Det var med andra ord bara att rycka upp de plantor som inte tagit sig och byta ut mot nya. Planteringsarbete igen med andra ord... Nåja, det blev gjort under fredagkvällen och nu känns det bra igen. Nu får vi bara hoppas att dessa tar sig ordentligt.

Den stora jordhögen vid uppfarten blev bortfraktad! Så skönt att komma hem från jobbet en dag och högen är borta. Men säg den lycka som varar. Det tog exakt två dagar, sen kliade det som vanligt i projektfingrarna hos oss, och nu är en ny jordhög påbörjad...

Jag berättade ju sist att vi inte hade för avsikt att färdigställa grillytan. Det blev en sanning med modifikation. Vi fortsatte grävandet, och har nu breddat ytan ytterligare lite (därav ny jordhög). Nu är ytan så bred som den ska bli. Och nu är det i princip fritt fram för att bygga mur på vänsterkanten.

Men så kläckte maken ur sig att han visst ville veta om det var några ytterligare hål som skulle grävas intill muren. Hål till pergolastolpar, planteringar eller sånt. För det är kanske inte så bra att gräva sen när muren väl är på plats, då kan den undermineras.

Nåväl, ena mursidan är ju redan på plats. Men den andra väntar vi med. Istället ställde vi in siktet på att gräva/borra hål för de plintar som behöver gjutas för den lilla minipergolan. Och det lyckades vi med idag - skönt! Så näst på tur är nog att gjuta plintar.

Anledning till att vi trots allt fortsatte på grillytan är att vi där har en något sånär klar vision på hur det hela ska se ut när det är färdigt. Lika bra att fortsätta då. På andra håll i trädgården är vi fortfarande i funderarstadiet och det är inte lika lätt att sätta igång med praktiskt arbete där.

Ett par bilder lyckades jag trots allt ta. Dvärgsyrénen på stam vi har ståendes i kruka på altanen blommar för fullt just nu. Den står precis vid altandörren och varje gång man passerar där möts man av en ljuvlig doft. Jag längtar till nästa år då vi förhoppningsvis kör igång "projekt syrénberså"!
Undertill i krukan planterade jag förra årets strandtrift, som lyckligtvis överlevde när den blev nergrävd i marken över vintern!

Hoppas ni får en fin kommande vecka!



Kommentarer
Postat av: Jo

En syrénberså ligger högt upp på min önskelista också. Frågan är bara om det blir en i rucklet eller hus-huset först...? :) För man kan väl inte få för många syréner? ;)

2011-06-12 @ 21:22:31
URL: http://frkp.blogspot.com
Postat av: Caroline

Strandtrift är så fina! Jag skulle vilja ha några här hemma men vet ingenting om den. Antagligen skulle den inte överleva vintern hemma hos oss men jag är beredd att ge det ett försök.



Kul att det går framåt med pergola bygget!



Ha en fin kväll!

2011-06-13 @ 21:14:43
URL: http://uppsalamamman.blogspot.com
Postat av: A-K

Lovley! Provade själv med trift på balkongen ett år men den klarade sig inte över vintern. Trift är verkligen underbar.

2011-06-13 @ 21:47:19
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: sildenafil

This last picture is so beautiful))) amazing color))

2012-06-27 @ 12:49:28
URL: http://www.egenrique.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0