Mrs. b & co

Uteliv: vecka 22

Nu är muren bakom huset mot berget äntligen färdigbyggd! Så skönt! Vi grävde ut det sista, byggde färdigt muren, fyllde på med mer jord, och blev därmed redo för plantering. Frågan var ju som bekant bara av vad. Lavendel hade jag redan i tankarna sedan tidigare, men vad ytterligare skulle kunna passa. Jag rådfrågade lite på plantskolan och någon där nämnde den klassiska kombinationen av rosor och lavendel och det satte definitivt igång tankarna på nytt. Rosor - det hade jag inte ens haft en tanke på! Ju mer vi funderade ju mer kände vi att det bara var att köra på det - klart vi ska prova en liten kant/häck med rosor! Kombinerat med den tidigare tänkta lavendeln.




Men vilken ros skulle vi välja? Återigen rådfrågade jag plantskolaX2. Och fick två skilda tips på vilken typ av ros det skulle vara. Vi valde till slut en lägre marktäckande ros  med klasblommiga rosor, som heter "Little White Pet". Förutom de fina vita rosorna valde vi den även av anledning att den är lite mer skuggtålig och möjligen tål något magrare jord. Det borde passa bra bakom huset där det inte är sol hela dagen. Det är en remonterande ros (dvs den blommar om flera gånger) som tillhör sempervirensgruppen, så har vi tur så kan vi se fram emot rosblomning från midsommar till sena hösten!

Så nu, 13 rosplantor senare (och ett större gäng lavendelplantor), är vi klara! Nu är det bara att vänta och se vad som händer. Och återigen hålla tummarna för att rådjuren inte ska vara där framme och beta.

Jag tycker det ska bli mycket spännande att se hur det hela tar sig. Och hur det kommer att se ut. För även om jag försökt googla bilder på rosen så går det inte riktigt att hitta helheltsbilder och speciellt inte uppe på en mur såsom det blir hos oss. Dessutom är det inte helt lätt att förstå hur stora (eller små) blommorna blir, och vilken doft de kommer att ha.



Här följer en bild från fågelperspektiv, dvs uppifrån vårt sovrumsfönster. (Jag lovar - jag ska inte göra en "Runar". Inte ens om rådjuren står där och mumsar. Möjligen skulle jag försöka skrämma iväg dom med andra medel som t.ex. att slänga ner en ihoprullad strumpa eller två).



Ett par av rosorna har redan en massa knoppar. Spännade spännande ska det bli när dessa slår ut!



Den tänkta grillplatsen har också blivit invigd. Vi har med andra ord grävt vidare så att det nu finns en lite planare yta att stå på. Och med det så kunde grillen placeras där. Vi grubblar vidare på hur vänsterkanten ska se ut. Där möter ju slänten upp grillytan och återigen blir det lite moment 22 - jag vill ha en idé om hur slänten ska se ut så småningom för att veta hur grillytan ska angränsa mot den. Men egentligen har vi inte för avsikt att färdigställa grillytan just nu, så det borde finnas tid att fundera lite till. Idéen om en pergola över grillytan är fortsatt "på". Och på den något klättrande. Och så tänker jag mig att själva ståytan ska stenläggas, förmodligen med vanliga kvadratiska betongplattor. Det kommer nog bli bra, så småningom.



Och vart tar då all jord vägen som vi gräver bort? Jo här. Bredvid uppfarten. Det börjar med en liten hög som växer och växer. Nuvarande hög är nog uppe i 1-2 lastbilslass. Förra året hade vi en liknande hög som vi då beställde bortforsling av (mha kranlastbil). Den nuvarande högen hoppas vi få bort i samband med att grannen (som just nu utför grävmaskinsarbeten på sin tomt) fraktar bort jordmassor från sin tomt. Det är ju inte alls någon kul utgift att betala för bortforsling av skräpjord, men det är bara att bita i det sura äpplet och betala och sen försöka glömma bort det hela.



Just ja, ett par nya krukplanteringar har det också blivit tidigare i veckan. Äntligen hittade jag ett par fina betongkrukor som jag varit på jakt efter men inte hittat tidigare.  I den större krukan har jag planterat jätteverbena och i den mindre ett buxbomsklot (som sagt, man kan inte ha för många av den varan...).




Efter att ha sett nedan fina bild hos Weronica, och därefter själv bläddrat i nämnda nummer av Elle Interiör blev jag helt såld - så läckert och så maffigt med jätteverbenan i krukan! Självfallet måste jag prova detta själv. Och så spännande att hitta något nytt bland alla sommarblommor. Själv brukar jag ha en tendens att per slentrian välja samma lika varje år. Visst är det roligt med återkommande favoriter, men nu vill jag också bli bättre på att prova på nya saker. Och här tror jag mycket på att hitta inspirationen på annat håll - dvs innan jag kliver in i handelsträdgården. För inte hade jag där på plats valt ut plantor med jätteverbena. Nej, då hade nog blicken automatiskt hittat till något annat redan blommande.



(Foto: Weronica)


Det ska bli spännande att se hur stor jätteverbenan blir. Och om jag gjorde "rätt" eller "fel" när jag satte tre plantor i samma kruka. Jag frågade faktiskt om det, och fick två helt skilda råd på de två plantskolor jag brukar besöka. Ena tyckte att en planta räckte gott och väl, medans andra tyckte att det då nog skulle bli ganska mycket bar jord runtomkring i den stora krukan. Den som lever - och vattnar - får se, helt enkelt!


Kommentarer
Postat av: Dessi - Home and desire

Spännande att se vad det blir av det hela :)

2011-06-06 @ 22:23:05
URL: http://www.homeanddesire.blogspot.com
Postat av: LiseLotte

Jag vet inte riktigt var jag ska börja men jag är helt tagen av alla fina trädgårdsbilder. Slänten ni har fixat till med mur och allt är ju så himla fin. Grillplatsen med berget bakom i det ljuset, MAFFIGT var det ordet.

2011-06-06 @ 22:39:22
URL: http://liselottesj.blogspot.com/
Postat av: Proforma - Irene

Det där kommer att bli prima! Och tänk att rosorna redan står i knopp, ser ut som de snart kommer att blomma! Plantorna ser så kraftiga och fina ut, det är inte lätt att hitta så jag undrar ju naturligtvis var du handlar dom samt dina betongkrukor, som du vet så är jag ute efter nya... och bor i Gbg-trakten!

2011-06-06 @ 22:40:10
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Weronica - En mammas dag

Lavendel och rosor är ju liksom el classico. Det skall bli väldigt roligt att följa framväxten av er slänt. Jag har nog kommit på att min ursprungliga placering av klätterros i tanken kanske inte var optimal, så jag letar vidare mentalt efter den där första rosen. Om man väl har börjat så fortsätter man nog misstänker jag nämligen :). Jag har planterat mina verbenor i varsin större gummikruka och de växer massor. Man kan nästan se varje dag hur de vidgar sig i omkrets och i längd. Nu väntar jag med spänning på att de skall slå ut - hur de liksom kommer bli. De är ju så fina på bild. Mina två i år får bli experiment och sedan kan jag tänka mig att fylla mycket nästa år.

2011-06-06 @ 22:44:06
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: Mia

Alltid lika kul att följa era projekt:)



Kram kram

2011-06-07 @ 01:44:52
URL: http://Mittvitahus.blogspot.com
Postat av: Malin

Det där ser super ut! Blir nog kanon!

2011-06-07 @ 22:39:29
URL: http://carlssonkarlsson.blogg.se/
Postat av: Jenny

Det kommer bli så fint när allt tar sig - kul att följa med på växtlighetens resa ;-)

2011-06-08 @ 06:59:14
URL: http://www.fyraifamiljen.se
Postat av: Designtjejen/Emmelie

Vad underbara bilder. Ser jätte fint ut. Kram

2011-06-08 @ 07:33:39
URL: http://designtjejen.blogg.se/
Postat av: FowZie - pojkfixerad Eskilstunabo

hur planeras kommande månader i sommarsverige? :D

2011-06-08 @ 13:46:16
URL: http://feliciaaulen.blogg.se/
Postat av: Malin på ön

Vad duktiga ni är och vad fint ni får! Låter som en jättefin ros, har sett bilder på den och blev sugen själv, må så gott,

Malin

2011-06-10 @ 09:11:05
URL: http://malinpaon.blogspot.com/
Postat av: A-K

Rosor och lavendel är ju alltid helt oslagbart. Om du blir sugen på fler rosor och är ute och åker lite söderöver så rekommenderar jag Roskraft på Österlen som säljer endast rotäkta rosor. Köpte en helt fantastisk kanadensare när jag var där sist som jag krukodlade men av någon dum anledning skänkte bort när vi flyttade. Får helt enkelt köpa en ny när jag åker dit nästa gång. Här är en bild på Mammas och Pappas Maria Lisa som var en tanig liten pinne när den köptes på Roskraft bara 3 år före kortet togs:

http://www.alltomtradgard.se/_internal/cimg!0/jir0c6muq5xv59m3xawyn5a1sa61z1j

2011-06-13 @ 21:56:16
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: InneoUte-Malin

Urfint! Vad ni ligger i. :-) Rosor och lavendel är så fint tillsammans. Verbena hade vi i rabatten förra året och den är ju en riktig glädjespridare. Lång och gänglig dock, så jag tror att det var helt rätt att plantera några stycken tillsammans.

2011-06-13 @ 23:39:58
URL: http://inneoute.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0