Mrs. b & co

December Daily 2010, 1-14

Mina tankar fortsätter att kretsa kring fotografering och foton. Foton på hårddisken som jag önskar omvandla till minnen i album. Ali Edwards är en sann inspiratör vad gäller att dokumentera minnen. Hennes December Daily projekt har jag noterat i förbifarten tidigare år och beundrat på avstånd. Och i år bestämde jag mig för mitt egna lilla December Daily projekt.

December Daily är inget annat än ett album, i valfritt format, i digitalt eller papper, som dokumenterar just dagarna i december. Tankarna med albumet är att förbereda så mycket som går i förväg, för att därefter, vartefter dagarna i december passerar, fylla albumet med bilder och ord. Det finns inga regler eller rekommendationer, tanken är att man gör som man bäst kan och vill. Det ska vara ett roligt projekt som man inte ska stressa över. Vill du läsa mer om December Daily läs gärna Ali’s egna ord t.ex. här.

Så till mitt album. Jag började så smått redan i oktober och har pysslat med detta lite då och då. Det var nog detta som förde mig in på jultankar relativt tidigt i år. Det har varit ett väldigt roligt pyssel att ägna sig åt, och jag ser mycket fram emot december månad då albumet ska fyllas med mer innehåll.

Lite detaljer kring albumet – jag bestämde mig för samma format som AliE (6x8 tum) och albumet blir en hybrid mellan traditionell scrapbooking och digital dito. Albumet innehåller en form av dekorativ albumsida för varje dag, och kommer i efterhand att fyllas med nya sidor med foton på mellan dessa sidor. Albumet hålls samman med stora öppningsbara ringklämmor, och jag räknar med att albumet kommer att öka i tjocklek vartefter nya sidor läggs in. Jag har som mål att färdigställa albumsidor varje dag, och printa ut foton hemma på min fotoskrivare. Men december är som bekant en hektisk månad, så hamnar jag på efterkälken så får det fungera det med. Då detta är mitt första år med December Daily har jag ingen aning om hur mycket tid det kan tänkas gå åt till detta projekt.

I helgen färdigställde jag det sista på albumstommen, och nu ser jag fram emot att fylla sidorna med historier om när vi hämtar julgranen, pulkaåkning, pepparkaksbakning, Lucia-firande, adventsmys, pysslande, och precis allt annat som ryms i decembermånaden.

Så håll i hatten – här följer en mastodontkavalkad av bilder på stommen till dagarna 1-14 i mitt December Daily. Fortsättning följer...

1:a december innehåller en exempel overlay utskriven på cardstock där foto kan klistras på i efterhand. Dessa overlays från Ali Edwards planerar jag att använda rakt igenom i albumet.


















Kommentarer
Postat av: Anna / Sand´s Drömmar

Otroligt ambitiöst måste jag säga! :)

2010-11-30 @ 07:12:42
URL: http://www.sandsdrommar.com
Postat av: Weronica - En mammas dag

Otroligt imponerad - och inspirerad! Jag lär inte få till något liknande i år, men jag tar till mig tanken att börja i god tid med själva pysslandet och sedan "bara" sätta in fotografierna. Man får ju ofta julvibbar ganska tidigt, så ett sådant album kanske vore bra att kanalisera in de känslorna i. Nästa år - kanske :) Fint har du gjort - heja!

2010-11-30 @ 08:12:32
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: Anonym

Wow! Jag är impad! Till tusen. Så fint du har gjort! Och du ligger i fas! Bara det. Jag ligger aaaaldrig i fas känns det som.



Jag gjorde ett december daily förra året - digitalt. Framkallade det sedan som en fotobok. Ska nog minsann ta fram det och titta i med barnen idag när vi ändå är hemma och vabbar.



Kram P.

2010-11-30 @ 11:30:42
Postat av: Camillasnyahem

Jag är nog inne i en ganska känslig period just nu för helt plötsligt känner jag mig som världens sämsta mamma som inte har tid att skapa såna fina minnen till dottern.



Otroligt fint gjort av dig, tänk om 20 år när ni sitter och kollar tillaka.



Kram!

2010-11-30 @ 17:39:33
URL: http://www.camillasnyahem.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0