Mrs. b & co

Kalops

Variationen av vår vardagsmat är under all kritik. Vi är fast i barnmatsträsket och det är inte mycket middagsmenyn ändrar sig från vecka till vecka. Det positiva är att det bara kan bli bättre. Men det krävs trots allt en liten insats för att det ska ske en förändring. Nytt år och nya tankar, och då sitter vi där återigen och grubblar på hur vi ska lösa vårt matproblem. Vi siktar på just en liten insats. Vårt mål för i år blir att försöka få till en ny maträtt på menyn varje vecka. Kriterierna vi har är att maträtterna ska gå att laga på runt en halvtimme. Målet kommer nog bli ganska tufft att nå, och jag tror inte vi kommer lyckas precis varje vecka. Men om det så ens skulle bli varannan så är det ett fall framåt. Ett litet steg i rätt riktning för att bryta våra vanor.

Vad hände då med boken som skulle inspirera till förändring redan tidigare år? Ja, den köptes ju för mer än ett år sedan och det är bara att konstatera att den stått på hyllan sedan dess. Så lättlurad kan man vara. Jag trodde nog att den kunde ha gett oss en spark därbak, men icke sa nicke.




”Mat på en kvart med familjemetoden” – familjemetodens grundtanke är att visa att det går att laga nyttig mat snabbt och enkelt. Tankarna i boken, med att tillaga egna hel- och halvfabrikat för senare nyttjande i maträtter, är bra. Men merparten av recepten är inte så mycket för oss. Kanske om det bara hade varit vi vuxna, men jag skulle få svårt att sälja in ”Rostbiffsallad med ädelost” eller ”Medelhavssallad med sardiner” som middag till våra barn.

Men nytt år och nya tankar som sagt. Jag bläddrade åter i boken för en vecka sedan. Något måste det väl ändå finnas i den som kan falla oss i smaken. Och det fanns det ju - under rubriken ”Grytor på en kvart” hittade jag den gamla hederliga Kalopsen.





Sagt och gjort, vi följde principen i boken och kokade grytbitarna redan i söndags kväll. Enkelt (nåja, om man bortser från de par gånger det kokade över på halva spisen), bara koka i 1.5h och sen låta svalna och in i frysen.

Så igår var det premiär för tillagning av ”Kalops på en kvart”.  Medans potatisen kokade fixades grytan i ordning utan större problem, och avslutningsvis åkte de tinade köttbitarna i för uppvärmning. Summa summarum: Det funkade faktiskt! Se där – en ny maträtt att lägga till på vår magra matlista.

Hur blev omdömet från barnen? Nja, som alltid när något nytt introduceras så rynkade storebror på näsan. Lillasyster valde denna dag att avstå middag (läs: en sån där härlig kväll fylld med trots, som dock inte hade något med Kalopsen i sig att göra).



Kommentarer
Postat av: madde

Å jag känner sååå igen mig i det där med att äta samma mat om-och-om-igen. Sen när man väl skärper till sig så funkar det i typ två dagar och sen är man tillbaka på ruta ett igen :( Förstår inte att det ska vara så svårt med mat.



Vad duktiga ni var som lyckades med kalopsen! Har hört att man måste skära bitarna på ett visst sätt, annars går de inte att tugga.



Kämpa på med maten!



KRAM

2010-01-13 @ 23:10:32
URL: http://madeleinemis.blogspot.com
Postat av: Proforma

Visst är vardagsmaten tråkig att laga till! Svårt också att variera för det ska passa alla i smaken, både stora och små. Men det finns många rätter som går hyfsat snabbt, det gäller bara att hitta dom. Ett förslag är att du kollar matbloggar, t.ex Kryddburken och Bevemyrs blogg är två som jag följer.

Kul att kalopsen blev bra!

Irene

2010-01-14 @ 00:50:30
URL: http://proforma.blogg.se/
Postat av: Linruz

Denna ständiga fråga vad man ska tillaga.

Vi har kört med matlistor och utan. Man tycks alltid fastna i samma maträtter hur man än gör.

kalops är något som jag aldrig har testat att laga.

Tror det skulle mötas med samma skeptiska miner här.

Ha en bra dag.

Kram Lina

2010-01-14 @ 08:02:54
URL: http://www.linruz.se
Postat av: Weronica - En mammas dag

Skoj och inspirerande att läsa dina tankar om den kära vardagsmaten! Jag har en liknande utmaning på gång till mig själv som jag kommer att köra i bloggen framöver. Ett nytt recept i veckan är nog en lämplig ambitionsnivå och gör att man inte tappar fart så snabbt när man drabbas av "make over vilja". Kalops gjorde vi ett tag, men det har glömts bort. Skall testas igen - tack för tips!

2010-01-14 @ 21:31:59
URL: http://www.enmammasdag.com/weronica
Postat av: Anna-Karin

jag måste nog tillstå att det problemet även finns hemma hos, även om vi bara är två vuxna, om man räknar bort den hungriga hunden som äter allt hon får då ;-) Jag har börjat göra en middagspärm där det endast ska få finnas middagsrecept, gamla som nya och hittills har det gått riktigt bra. Vi äter nya rätter på löpande band, mycket är från Arlas sida. Hittills är det få rätter som inte hållt måttet och det mesta som lagats har fått komma in i pärmen. det är lite som Weronica skriver många goda rätter glöms av någon anledning bort efter ett tag och det är synd.

2010-01-16 @ 16:39:45
URL: http://nancyandi.blogg.se/
Postat av: Fyra i huset

Vi var i samma träsk för några månader sedan men vi har ändrat våra matvanor totalt och det är jätteskönt och framförallt väldigt roligt. Jag har många recept att rekomendera i min matblogg: http://www.matforfyraihuset.blogspot.com

2010-01-16 @ 20:56:33
URL: http://www.fyraihuset.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0